W ostatnich latach sektor e-commerce przeszedł radykalną transformację. Głównymi czynnikami tej zmiany są rosnąca popularność zakupów online oraz to, że klienci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale także na jakość obsługi.

Zmiany w sektorze wywarły znaczący wpływ na usługi logistyczne i wymusiły na przedsiębiorstwach optymalizację procesu fulfillmentu, dążąc do większej satysfakcji klientów.

Ale czym jest fulfillment? Jest to realizacja zamówienia, czyli szereg czynności rozpoczynających się w chwili złożenia zamówienia w sklepie internetowym, a kończących się dostarczeniem produktu do klienta końcowego. Na rynku coraz bardziej zorientowanym na natychmiastowość, sprawne i skalowalne procesy mogą dać przewagę nad konkurencją. Zobaczmy jak..

Fazy realizacji zamówienia

Według najnowszego raportu Insider Intelligence do 2027 roku światowy handel elektroniczny osiągnie obroty na poziomie ponad 8 bilionów dolarów, co stanowi prawie jedną czwartą całkowitej sprzedaży, dzięki rocznej stopie wzrostu przekraczającej 8%. Wzrost zapowiada ogromne szanse dla firm sprzedających w sieci, ale też oznacza coraz większe wyzwania logistyczne. Przedsiębiorstwa muszą zatem zadbać o wydajny i elastyczny system realizacji zamówień.

Posiadanie sprawnego sklepu internetowego, kart z przejrzystymi informacjami dotyczącymi towaru, szczegółowych warunków sprzedaży i procedur płatności to początek procesu, który kończy się dopiero wtedy, gdy użytkownik otrzyma wybrany produkt w ustalonych terminach. Aby zrozumieć, dlaczego fulfillment jest ważny dla firm działających w branży e-commerce, warto przeanalizować różne etapy procesu, ponieważ każdy z nich stanowi element wymagający odpowiedniej strategii i profesjonalizmu. 

Do 2027 roku globalny handel elektroniczny osiągnie obroty na poziomie ponad 8 bilionów dolarów

Zapotrzebowanie na zewnętrzne usługi realizacji zamówień to obecnie rynek szacowany na prawie 110 miliardów dolarów

Przechowywanie towarów

Pierwsza część procesu realizacji zamówień rozpoczyna się od przyjęcia towaru i jego prawidłowego ułożenia. Optymalne zarządzanie magazynem to podstawowa operacja, której celem jest uproszczenie i przyspieszenie procesów magazynowych, a tym samym oszczędność czasu i zmniejszenie ryzyka błędów. Istotnym aspektem jest również posiadanie oprogramowania kontrolującego towar, aby zapobiegać brakom zapasów i zmniejszać ryzyko nadmiernego magazynowania. Jest to istotna kwestia dla firm, które chcą rozwijać się lub umacniać swoją pozycję na rynku. Takie firmy wymagają jednak struktur, personelu i know-how, które nie zawsze są obecne w sile roboczej, zwłaszcza w mniejszych organizacjach.

Przetwarzanie zamówień

W tej fazie zamówienie klienta jest w trakcie realizacji. To oznacza, że czas do dostawy jest już odliczany, więc kluczowe jest szybkie i precyzyjne pobieranie towarów z półek i przygotowanie ich do wysyłki. Skuteczna organizacja magazynu oraz logiczny układ towarów pomagają przyspieszyć ten proces i skrócić czas realizacji. Automatyzacja i profesjonalizm są kluczowe, aby uniknąć błędów, które mogą prowadzić do dodatkowych kosztów związanych ze zwrotami lub wymianą, a także wpływać na doświadczenie klienta.

Pakowanie

Zoptymalizowany proces realizacji zamówień obejmuje również pakowanie towaru do wysyłki. Jest to istotny aspekt, którym muszą zarządzać przeszkoleni profesjonaliści, potrafiący uwzględnić wymagania wysyłanego towaru, przygotować odpowiednie techniki i materiały oraz preferencje klienta, które mogą obejmować np. personalizację przedmiotów czy ekologiczne opakowanie. Etykietowanie ma również fundamentalne znaczenie i jest kluczowym etapem pozwalającym paczce dotrzeć do miejsca przeznaczenia w najlepszy możliwy sposób.

Dostawa

Wysyłka rozpoczyna się gdy zamówienie opuszcza zakład firmy i udaje się do miejsca docelowego. Jest to faza realizacji, która tylko częściowo znajduje się pod kontrolą biznesu e-commerce. Produkt powierzany jest zewnętrznemu kurierowi, podmiotowi wybranemu na podstawie życzeń Klienta, miejsca przeznaczenia i rodzaju towaru, tak aby uzyskać jak najlepszą relację pomiędzy obsługą, wydajnością i czasem dostawy. Wreszcie skuteczny proces realizacji zamówienia musi uwzględniać również zwroty, umożliwiając konsumentom łatwy zwrot wadliwych lub nieprawidłowo otrzymanych produktów, pomagając w ten sposób w utrzymaniu wysokiego poziomu zaufania i satysfakcji.

Dlaczego warto powierzyć realizację zamówień partnerom zewnętrznym

Optymalne zarządzanie każdą fazą realizacji zamówień jest podstawowym zadaniem firm działających w Internecie, ale jest też kosztowne i trudne do optymalizacji. Z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na wyspecjalizowanych partnerów zewnętrznych, posiadających wykwalifikowaną kadrę, która jest w stanie zapewnić elastyczność, skalowalność i jakość usług. Według Grand View Research popyt na zewnętrzne usługi logistyczne znacznie wzrósł w ostatnich latach i obecnie jest to rynek szacowany na prawie 110 miliardów dolarów, przy stopie wzrostu wynoszącej 13,9% w latach 2023–2030. Te liczby pokazują, jak ważne jest, aby Twoja firma miała wydajny i niezawodny system realizacji zamówień. Dzięki temu można zapewnić szybkie i dokładne dostawy, co poprawi ogólne doświadczenie zakupowe klientów.

MBE Fulfillment to usługa stworzona z myślą o potrzebach małych i średnich firm z branży e-commerce oraz przedsiębiorców, którzy chcą powierzyć zarządzanie zamówieniami, magazynowanie produktów, kompletację, pakowanie i wysyłkę, a tym samym uwolnić cenny czas i zasoby do przeznaczyć na rozwój swojego biznesu. Dzięki sieci ponad 1700 centrów na całym świecie Mail Boxes Etc. jest idealnym partnerem wspierającym rozwój Twojej firmy i zapewniającym wysoką satysfakcję klientów.

Zapisz się do newslettera by zawsze być na bież...
FAQ

Fulfillment obejmuje wszystkie operacje istotne dla funkcjonowania sklepu internetowego, począwszy od momentu złożenia zamówienia, aż do dostarczenia produktu do Klienta.

Optymalizacja procesów realizacji zamówień poprawia doświadczenie zakupowe, czyniąc cały proces szybszym i bardziej satysfakcjonującym dla klienta, a także generując przewagę konkurencyjną.

Powierzenie realizacji partnerom zewnętrznym pozwala na wykorzystanie wyspecjalizowanych fachowców, którzy są w stanie szybko i jakościowo zarządzać procesem, poprawiając efektywność wewnętrzną i poziom zadowolenia klientów.

Powiązane wpisy
Ostatnie wpisy w tej kategorii E-commerce


Mail Boxes Etc./Punkty obsługi MBE są prowadzone na własny rachunek i ryzyko przez niezależnych operatorów - franczyzobiorców, którzy działają na mocy umowy franczyzowej pod marką MBE. Za pośrednictwem swojej sieci franczyzobiorców, Mail Boxes Etc. świadczy usługi dla firm i osób prywatnych. Logistyka i usługi kurierskie stanowią główny przedmiot działaności MBE - które MBE realizuje na rzecz franczyzobiorców poprzez umowy zawarte z głównymi krajowymi i międzynarodowymi firmami kurierskimi - wraz innymi usługami graficznymi i poligraficznymi - realizowanymi bezpośrednio lub na podstawie umów zawartych z dużymi firmami drukarskimi. Usługi promocji dla biznesu i klientów indywidualnych świadczone są w ramach działalności gospodarczej sieci partnerów każdego z franczyzobiorców MBE, poprzez Punkt obsługi lub poza nim ("farming"). Każdy partner franczyzowy jest umownie zobowiązany do wykonywania wspomnianych usług. Mail Boxes Etc. i MBE stanowią zarejestrowane znaki towarowe używane za wyłączną zgodą MBE Wordwide S.p.A (wszelkie prawa do znaków towarowych są zastrzeżone). Usługi oferowane przez poszczególne punkty obsługi MBE mogą się różnić w zależności od lokalizacji. Materiały dostępne na tej stronie internetowej, zawarte tutaj informacje oraz wszelkie inne odpowiednie powiązane dane, nie podlegają w żaden sposób kopiowaniu, rozpowszechnianiu, modyfikowaniu, odtwarzaniu, powielaniu, pobieraniu lub udostępnianiu podmiotom trzecim, bez uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej. Nie odpowiadamy za nieuprawnione użycie lub wykorzystanie materiałów udostępnionych na tej stronie internetowej, jak również informacji lub danych tutaj zawartych.
MBE Poland Sp. z o.o.. • ul.Domaniewska 39A • 02-672 Warszawa • KRS: 0000470144 • NIP: PL5252560416 • REGON: 146805288 • Tel. +48 22 208 29 75 • biuro@mbe.pl