Konkurencyjne ceny i jakość produktów często nie są już wystarczające, aby przekonać potencjalnego klienta do dokonania zakupu online: przy podejmowaniu decyzji coraz częściej klienci kierują się ocenami dotyczącymi takich aspektów jak polityka zwrotów, czas wysyłki i dostawy oraz ekologiczne pakowanie. W przeprowadzonym niedawno przez IBM badaniu połowa respondentów stwierdziła, że jest gotowa zapłacić wyższą cenę za usługi wykonane zgodnie z procedurami i materiałami przyjaznymi dla środowiska. W tym scenariuszu fundamentalne znaczenie ma umiejętność wychwytywania pojawiających się trendów i zmian w postępowaniu, analizowania zachowań konsumentów, aby móc sprostać nowym wyzwaniom i przewidywać potrzeby rynku.
Ale jakie są trendy w e-commerce na rok 2023? Dowiedzmy się tego wspólnie.
Trendy e-commerce, które warto śledzić w przyszłym roku
Automatyzacja procesów, dostosowanie oferty, bezpieczeństwo transakcji i zrównoważony rozwój: to niektóre z obszarów, na które największy wpływ będą miały innowacyjne procesy, w które zaangażowane będą przedsiębiorstwa, rzemieślnicy i inne firmy prowadzące sprzedaż online. Aby sprostać ciągłym zmianom, potrzebne są pomysły, odpowiednie technologie i ciągłe inwestycje, a temu wszystkiemu nie zawsze można sprostać na własną rękę. Z tego powodu coraz więcej firm sprzedających online decyduje się na outsourcing części łańcucha produkcyjnego, polegając na bardziej wyspecjalizowanych i zorganizowanych partnerach, którzy są w stanie szybko i terminowo reagować na ich potrzeby. Oto trendy, na jakie firmy e-commerce powinny zwrócić uwagę w 2023 roku.
Zrównoważony rozwój. Badania opublikowane niedawno przez Oliver Wyman zatytułowane "Is E-commerce good for Europe?" przyniosły dość optymistyczne wyniki dla tych, którzy sprzedają w internecie: konsument, który jedzie do sklepu samochodem, powoduje emisję CO2 od 3 do 6 razy większą niż ta, którą wytwarza osoba kupująca ten sam przedmiot w sieci. Z tego punktu widzenia sprzedaż internetowa stanowi szansę w porównaniu z tradycyjnymi sklepami, ale nie może być jedynym elementem wyróżniającym, umożliwiającym ekspansję na nowym rynku. Aby zachować konkurencyjność, należy wziąć pod uwagę rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów, wprowadzając do procesu produkcyjnego metody pracy o niskim wpływie na środowisko, które są w stanie stopniowo zastąpić mniej zrównoważone praktyki. Produkty wykonane zgodnie z kryteriami etycznymi, ekologiczne opakowania i ograniczone zużycie energii to elementy, które, jeśli są potwierdzone przez certyfikaty i są odpowiednio komunikowane, mogą odegrać ważną rolę w rozwoju firmy. Aby ułatwić i przyspieszyć ekologiczną transformację Twojej marki, możesz zwrócić się do wyspecjalizowanych firm, które są w stanie zapewnić usługi zarządzania zasobami i profesjonalne materiały opakowaniowe, które zmniejszają ilość odpadów i wpływ firmy na środowisko.
Zintegrowanie
sklepów stacjonarnych ze sklepami internetowymi. Multichannel i omnichannel to dwa terminy,
które coraz częściej pojawiają się przy zagadnieniach związanych ze strategiami
marketingowymi, których celem jest tworzenie spójnych doświadczeń zakupowych,
niezależnie od tego, z jakiego wsparcia korzysta użytkownik. Dużą nowością w
trendach e-commerce jest tworzenie fizycznych przestrzeni przeznaczonych do
integracji oferty sklepów internetowych (tzw. phygital) i oferowanie
potencjalnym klientom wyboru ze swojego katalogu, z którym można zapoznać się
bezpośrednio w sklepie. W rzeczywistości możliwość zakupu przedmiotu online, a
następnie odebrania go w sklepie stacjonarnym lub, z drugiej strony, opcja
zakupu w sklepie stacjonarnym z dostawą bezpośrednio do domu, to dwie opcje,
które cieszą się coraz większą popularnością wśród kupujących. Jest to możliwe
dzięki automatycznemu udostępnianiu danych o zakupach i zapasach z różnych
kanałów sprzedaży online i offline, co ma tę zaletę, że oferuje bardziej płynne,
łatwe i satysfakcjonujące doświadczenie sprzedaży. Dla tych, którzy sprzedają
online, taka opcja oznacza możliwość utrzymania zapasów pod kontrolą,
zautomatyzowania zarządzania wysyłkami i przyspieszenia procesu realizacji
zamówień.
Zakupy za pośrednictwem
asystentów głosowych. Możliwość
przeglądania katalogu produktów, dokonywania zakupów i wyboru metod wysyłki
wyłącznie za pomocą asystentów głosowych, takich jak Siri, Google Home czy
Alexa, jest już szeroko rozpowszechniona na rynku amerykańskim. Trend ten
rośnie również w krajach europejskich, do tego stopnia, że firmy sprzedające
treści audio-wideo i produkty fizyczne od pewnego czasu angażują się w
optymalizację strategii i kanałów zapewniających szybkie i bezpieczne metody
zakupu, również za pośrednictwem asystentów głosowych. Oprócz udostępnienia
platform sprzedażowych klientom o ograniczonej mobilności, ścieżka ta pozwala
na dokonywanie okresowych zakupów oraz korzystanie z coraz bardziej
intuicyjnych i szybkich metod wyszukiwania nowych produktów. Konieczne jest
jednak posiadanie technologii zdolnych do integracji z tymi metodami sprzedaży,
kompatybilnych nie tylko z własnymi platformami, ale także z głównymi portalami
i sklepami internetowymi lub marketplacami, tak aby zagwarantować szybkie i efektywne
procesy realizacji zamówień, niezależnie od zastosowanej technologii czy
platformy.
Handel
społecznościowy. Według
raportu Insider Intelligence, z aplikacji TikTok korzysta obecnie jedna czwarta
europejskich internautów. W większości są to bardzo młodzi użytkownicy, jednak
odsetek dorosłych użytkowników o dużej sile nabywczej jest coraz bardziej
znaczący. Dzisiejszy światowy rynek jest coraz bardziej wrażliwy na potencjał,
jaki oferują portale społecznościowe: istotna z tego punktu widzenia jest obecność
marek zarówno poprzez inicjatywy bezpośrednie, takie jak otwarcie oficjalnych
profili i płatne reklamy, jak i poprzez strategie pośrednie, takie jak
wykorzystanie influencerów i ambasadorów. Stało się to tak ważne, ponieważ
coraz więcej użytkowników odkrywa i kupuje produkty i marki przeglądając
profile społecznościowe, które śledzi. Stawianie na specjalistów, którzy
pomagają firmom rozwijać ich potencjał i wprowadzać innowacje w tym kierunku,
jest już powszechnie uznawane za trend, który w 2023 roku jeszcze się nasili.
Automatyzacja i
sztuczna inteligencja. Zautomatyzowane
systemy zdolne do uczenia się na podstawie działań i nawyków konsumentów
stanowią coraz bardziej rozpowszechniony trend, który w najbliższych latach
obejmie również e-commerce.
Korzyści są liczne i dotyczą
różnych aspektów. Wśród nich można wymienić możliwość generowania treści i
propozycji ukierunkowanych na cel, a nawet przewidywania procentu konwersji na
podstawie przebiegu miesiąca i historii użytkownika. Wykorzystanie sztucznej
inteligencji w procesach sprzedażowych również pozytywnie wpływa na efektywność
obsługi: chatboty i wirtualni asystenci są coraz częściej stosowane i przydają
się do rozwiewania wątpliwości dotyczących cech produktu czy sposobów zakupu,
natomiast zautomatyzowane zarządzanie wszystkimi procesami związanymi z
przyjęciem i realizacją zamówienia, w tym pakowaniem i wysyłką, pozwalają na
szybką realizację zamówienia z coraz mniejszym marginesem błędu. Aby
natychmiast skorzystać z tych elementów, można polegać na ekspertach,
potrafiących zautomatyzować procesy sprzedaży, poprzez automatyczne generowanie
etykiet wysyłkowych, kodów śledzenia i oferowanie różnych poziomów zarządzania
usługami, przy jednoczesnym skróceniu czasu przetwarzania.
Aby nadążyć za rozwojem
rynku i przewidzieć trendy w branży, możesz skontaktować się z zespołem
profesjonalistów: Mail Boxes Etc. wspierającym Cię we wszystkich aspektach
związanych z działalnością sklepu internetowego i pomagającym utrzymać pod
kontrolą logistykę dzięki procesom automatyzacji mogącym zawsze zapewnić
nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb Twojej firmy.