Dla biznesu e-commerce optymalizacja kosztów wysyłki sprzedawanych towarów ma fundamentalne znaczenie.

Odnotowany w ostatnich latach na całym świecie wzrost sprzedaży internetowej pozwolił firmom internetowym na rozszerzenie i konsolidację swojej oferty, ale jednocześnie doprowadził do konieczności inwestowania w dostosowanie procesów związanych z logistyką, takich jak magazynowanie i transport, w celu szybkiego reagowania na zmieniające się nawyki i potrzeby coraz większej i podzielonej na segmenty grupy klientów. Koszt dostawy jest jednym z elementów, które mają największy wpływ na sprawozdania finansowe firm sprzedających online i jest zazwyczaj powierzany zewnętrznym graczom, kurierom i logistykom, którzy mają do wykonania kluczowe zadanie, tj. punktualne dotarcie produktu do miejsca przeznaczenia w sposób ustalony na etapie zakupu. Jest to ostatnia faza procesu, który, jeśli jest zarządzany profesjonalnie, może przyczynić się do rozwoju dochodowego biznesu, ale także do kierowania wyborami osób kupujących online: zgodnie z danymi dostarczonymi przez Baymard Institute, 45% konsumentów, którzy rozpoczynają zakup online bez jego ukończenia (zjawisko znane jako "porzucenie koszyka"), robi to, ponieważ uważają, że koszty wysyłki są zbyt wysokie, podczas gdy 22% rezygnuje i porzuca koszyk z powodu zbyt wolnego czasu dostawy. W związku z tym firmy muszą optymalizować koszty wysyłki, polegając na zewnętrznych specjalistach, a jednocześnie starać się minimalizować wpływ nieodpowiedniego zarządzania na użytkownika końcowego, dostosowując procesy logistyczne do potrzeb konsumentów, aby oferować szybką dostawę, niezawodne terminy i personalizację usług. Przyjrzyjmy się wspólnie strategiom, które mogą zostać wdrożone przez sklepy internetowe, aby tak się stało.

75% użytkowników, którzy zwykle korzystają z Internetu, dokonało zakupu towarów lub usług online w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Wartość zakupów online rośnie obecnie w tempie ponad 10% rocznie.

Strategie optymalizacji kosztów wysyłki

Według badań przeprowadzonych przez Eurostat, 75% użytkowników, korzystających na co dzień z Internetu, dokonało zakupu towarów lub usług online w ciągu ostatnich 12 miesięcy; podczas gdy najnowszy Europejski Raport E-Commerce donosi, że wielkość zakupów online w Europie rośnie obecnie w tempie ponad 10% rocznie. Są to znaczące liczby, które z jednej strony podkreślają potencjał stale rozwijającego się systemu sprzedaży, ale z drugiej strony zobowiązują przedsiębiorców do rozważnych inwestycji i starannego planowania wszystkich etapów łańcucha produkcyjnego: dla niektórych firm koszty zarządzania towarami pozostają wysokie, a wejście na rynek, na którym konkurenci są w stanie zaoferować wyjątkowo korzystne warunki dostawy, wcale nie jest łatwe. W rzeczywistości w grę wchodzi szereg czynników, waga, rozmiar opakowania i rodzaj opakowania: przyjrzyjmy się im szczegółowo.

Rozmiar i waga. Podstawowa stawka jest zwykle obliczana na podstawie wagi objętościowej, tj. wartość rzeczywistej wagi do wymiarów paczki. Może się ona różnić w zależności od kuriera.

Miejsce docelowe. Miejsce docelowe paczki ma wpływ na stawkę naliczaną przez przewoźnika. Kalkulacja dokonywana jest poprzez określenie lokalizacji adresata i miejsca nadania przesyłki. Obszary te, tak zwane strefy, podlegają różnym taryfom, które mogą zwiększyć ostateczny koszt.

Rodzaj i opakowanie towarów. Na ostateczną stawkę znacząco wpływa również wartość zawartości przesyłki. Wysyłka butelek wina, dzieł sztuki lub ogólnie wartościowych produktów może wymagać specjalnego opakowania, ubezpieczenia lub specjalnej dokumentacji, co zwiększy opłatę za przesyłkę.

Jak zoptymalizować koszty przesyłki? Najkorzystniejszym sposobem jest każdorazowy wybór usługi, która najlepiej odpowiada potrzebom klienta. Oto kilka przydatnych wskazówek, które pozwolą zmniejszyć koszty i poprawić wydajność oraz konkurencyjność firmy:


Dostosuj rozmiar opakowania do produktów. Poprawienie stosunku rozmiaru do wagi w oparciu o rodzaj sprzedawanych towarów jest możliwe i pozwala na uzyskanie wielu korzyści: przede wszystkim należy dokładnie przeanalizować charakterystykę produktów i zrezygnować z nadmiernie dużych pudeł i kopert, co wiązałoby się z koniecznością włożenia do środka materiałów wypełniających, co skutkowałoby zwiększeniem wagi. Pudełka z tektury falistej, nieco większe niż wysyłany przedmiot, oznaczają, że zawartość nie ulegnie uszkodzeniu i zostaną użyte tylko naprawdę niezbędne opakowania: styropian, poduszki powietrzne i folia bąbelkowa to idealne rozwiązania, aby uniknąć dodawania dodatkowego ciężaru i uzyskania najkorzystniejszych stawek od firm kurierskich. Funkcjonalnym rozwiązaniem dla e-commerce może być outsourcing usługi, polegając na profesjonalistach, którzy są w stanie zaoferować szeroki zakres usług i stawek, które różnią się w zależności od potrzeb.

Wybierz przewoźnika na podstawie miejsca docelowego. W przypadku firm e-commerce, które prowadzą sprzedaż zarówno we własnym kraju, jak i za granicą, istotne jest, aby dokładnie ocenić drogę, jaką muszą przebyć ich towary, aby dotarły do miejsca docelowego i wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z usług wielu kurierów, niezależnie od tego, czy są to podmioty międzynarodowe, czy lokalne firmy. W tym kontekście ważne jest, aby rozważyć możliwość skorzystania z usług wielu firm kurierskich, które są w stanie zaoferować konkurencyjne stawki: firmy posiadające rozległą międzynarodową sieć punktów nadania i odbioru oferują dodatkowe korzyści pod względem praktyczności i personalizacji usługi.

Zautomatyzuj etykietowanie i śledzenie przesyłek. Zarządzanie organizacją wysyłania paczki wiąże się ze znacznymi kosztami dla sklepu internetowego. Wykwalifikowany personel i odpowiednie przeszkolenie w zakresie organizowania dokumentów, drukowania i naklejania etykiet oraz śledzenia drogi towarów to kluczowe aspekty działalności e-commerce. Co więcej, skorzystanie z usług firm zewnętrznych, które działają w oparciu o zaawansowane technologie i narzędzia, może zoptymalizować koszty wysyłki i pomóc zmniejszyć ryzyko błędów i niepowodzeń, gwarantując wysoką jakość usług.

Zadbaj o opakowanie. Wybór i jakość opakowania zależy bezpośrednio od rodzaju wysyłanych towarów. Delikatne towary, takie jak w przypadku wysyłki butelek wina, muszą być pakowane ze szczególną starannością, aby uniknąć uszkodzeń i zapewnić odpowiednią ochronę podczas transportu. Konieczne jest jednak posiadanie wysoko wykwalifikowanego personelu i wysokiej jakości materiałów wewnątrz firmy: również w tym przypadku dobrą praktyką jest zlecenie tego zadania wyspecjalizowanym firmom z doświadczeniem i know-how, które są w stanie odpowiedzieć na potrzeby związane z konkretnym rodzajem towarów.

Mail Boxes Etc. to idealny partner pozwalający zoptymalizować wydatki związane z wysyłką krajową i międzynarodową, oferujący szeroką gamę rozwiązań mogących poprawić wrażenia zakupowe konsumentów. Wybierz MBE i skorzystaj z wyjątkowej i elastycznej usługi, ze specjalnie zaprojektowanymi opakowaniami, wybranymi na podstawie rodzaju towarów i dostosowanymi do potrzeb Twojej firmy i klientów.


Zapisz się do newslettera by zawsze być na bież...
Powiązane wpisy
Ostatnie wpisy w tej kategorii Przesyłki


Mail Boxes Etc./Punkty obsługi MBE są prowadzone na własny rachunek i ryzyko przez niezależnych operatorów - franczyzobiorców, którzy działają na mocy umowy franczyzowej pod marką MBE. Za pośrednictwem swojej sieci franczyzobiorców, Mail Boxes Etc. świadczy usługi dla firm i osób prywatnych. Logistyka i usługi kurierskie stanowią główny przedmiot działaności MBE - które MBE realizuje na rzecz franczyzobiorców poprzez umowy zawarte z głównymi krajowymi i międzynarodowymi firmami kurierskimi - wraz innymi usługami graficznymi i poligraficznymi - realizowanymi bezpośrednio lub na podstawie umów zawartych z dużymi firmami drukarskimi. Usługi promocji dla biznesu i klientów indywidualnych świadczone są w ramach działalności gospodarczej sieci partnerów każdego z franczyzobiorców MBE, poprzez Punkt obsługi lub poza nim ("farming"). Każdy partner franczyzowy jest umownie zobowiązany do wykonywania wspomnianych usług. Mail Boxes Etc. i MBE stanowią zarejestrowane znaki towarowe używane za wyłączną zgodą MBE Wordwide S.p.A (wszelkie prawa do znaków towarowych są zastrzeżone). Usługi oferowane przez poszczególne punkty obsługi MBE mogą się różnić w zależności od lokalizacji. Materiały dostępne na tej stronie internetowej, zawarte tutaj informacje oraz wszelkie inne odpowiednie powiązane dane, nie podlegają w żaden sposób kopiowaniu, rozpowszechnianiu, modyfikowaniu, odtwarzaniu, powielaniu, pobieraniu lub udostępnianiu podmiotom trzecim, bez uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej. Nie odpowiadamy za nieuprawnione użycie lub wykorzystanie materiałów udostępnionych na tej stronie internetowej, jak również informacji lub danych tutaj zawartych.
MBE Poland Sp. z o.o.. • ul.Domaniewska 39A • 02-672 Warszawa • KRS: 0000470144 • NIP: PL5252560416 • REGON: 146805288 • Tel. +48 22 208 29 75 • biuro@mbe.pl