Rozpoczęcie sprzedaży internetowej bez inwestowania dużego kapitału jest marzeniem wielu osób. Jak rozpocząć i skalować sprzedaż w internecie?
Jak zacząć sprzedawać w internecie?

Sekretem dobrego sklepu internetowego, który pomaga zwiększyć liczbę klientów i w pełni zaspokoić popyt na produkt lub usługę, na którą jest szczególne zapotrzebowanie na rynku, jest rozpoczęcie od stworzenia solidnego planu. W rzeczywistości najczęstszym błędem osób rozpoczynających sprzedaż w internecie jest tak naprawdę brak wyznaczenia konkretnych celów i terminów, a przez to myślenie o zmierzeniu się ze światem e-commerce bez dogłębnej znajomości trendów panujących w danym momencie; Najczęściej osobom planującym otwarcie własnego e-sklepu brakuje skupienia się na… potencjalnych klientach! Dlatego też przed założeniem swojego sklepu musisz zrozumieć i zaplanować kilka istotnych kwestii. Są to kroki, które powinieneś wykonać, aby móc poświęcić się swojemu nowemu biznesowi w produktywny sposób, a co za tym idzie – rozwijać sprzedaż w internecie z sukcesem!



Sprzedawaj w internecie: 5 wskazówek jak zacząć od zera

Sprzedaż w Internecie, zwłaszcza jeśli zaczynasz od zera, wymaga solidnego planu, który nie różni się zbytnio od tradycyjnego biznesplanu. Jedyną różnicą jest to, że będziesz miał do czynienia z klientami przyzwyczajonymi do kupowania w sieci, którym musisz zagwarantować punktualną i skuteczną, a przede wszystkim szybką obsługę. Użytkownicy kupujący w Internecie to przecież ci, którzy nie znoszą stania w kolejkach w supermarketach, bankach i innych placówkach stacjonarnych. To ci, którzy chcą zaoszczędzić czas i jednocześnie wydać mniej lub znaleźć produkty unikalne lub trudne do zdobycia w sklepie tradycyjnym. Obsługa tego typu klientów wymaga specjalnego podejścia, w którym nie może zabraknąć jasnych zasad i precyzyjnej strategii. Oto podstawowe kroki, które musisz podjąć, aby rozpocząć sprzedaż online:

Produkty czy usługi? Zacznij definiować produkty lub usługi, które chcesz oferować swoim klientom i aktualizuj je, aby były zgodne z aktualnymi trendami.

Do kogo chcesz dotrzeć? Istotne jest, aby zrozumieć i zdefiniować profil idealnego klienta.

1.      Co sprzedawać: produkty czy usługi? Pierwszym krokiem jest określenie, jakie produkty lub usługi chcesz oferować przyszłym klientom, a co ważniejsze - czy są one zgodne z aktualnymi trendami i czy są w stanie zaspokoić potrzeby użytkowników. Istnieją evergreeny, na których należy się skupić, ale także inne kategorie produktów, które są mniej stworzone do sprzedaży online. Postaraj się zrozumieć, czy to, co zamierzasz zaoferować, zaspokaja potrzebę lub czy istnieje rzeczywisty popyt na Twoje produkty lub usługi.

2.      Analiza rynku. Drugim krokiem jest badanie rynku: nie musisz studiować złożonych statystyk, by zrozumieć, na jakie produkty jest największy popyt lub jakie usługi mogą najlepiej zaspokoić gusta ludzi, ale konieczne jest przeprowadzenie dogłębnych badań nad konkurencją, aby wiedzieć, jak się wyróżnić. W szczególności powinieneś przeanalizować sposób ich działania, ich strategie i mocne strony, aby móc czerpać z nich inspirację i zrozumieć ich słabe strony, by zaproponować ich klientom bardziej korzystne rozwiązania.

3.      Wybór grupy docelowej. Do kogo chcesz trafić z oferowanymi w e-sklepie produktami czy usługami? Jest to jedno z najważniejszych pytań, które musisz sobie zadać, gdy zamierzasz rozpocząć biznes online od podstaw. Istotnym jest, aby zdefiniować profil klienta idealnego. Wiedza o tym, czego szuka i jak najlepiej rozwiązywać jego problemy pomoże Ci skupić się na rzeczywistych potrzebach Twoich klientów i zrozumieć, jak wygenerować zainteresowanie Twoim produktem. Dlatego postaraj się odpowiedzieć na takie pytania jak: jakie usługi mogą zainteresować moich klientów? W jakim są wieku i gdzie mieszkają? Czy są to kobiety, czy głównie mężczyźni? Jakie są ich zainteresowania? Korzystaj z ankiet, analizuj fora, korzystaj z wywiadów lub przeanalizuj obecnych klientów, jeśli posiadasz już tradycyjny kanał sprzedaży.

4.      Definiowanie celów. W perspektywie średnio- i długoterminowej, dogłębne poznanie grupy docelowej oraz posiadanie dobrze zdefiniowanego obrazu rynku, na którym działasz, pozwala na metodyczne zdefiniowanie celów biznesowych. Staraj się obserwować swoje produkty lub usługi z zewnątrz, z punktu widzenia klientów. Dzięki temu będziesz w stanie przewidzieć ich potrzeby i zaplanować działania sprzedażowe zgodnie z ich wymaganiami.

5.      Zdefiniowanie modelu biznesowego. Czy masz już cel? Wiesz do kogo się zwrócić, ale nie zdefiniowałeś jeszcze swojego modelu biznesowego? Aby rozpocząć sprzedaż online od podstaw w sposób skuteczny i produktywny, musisz zdecydować, czy ze swoimi produktami lub usługami trafić do firm, czy do osób prywatnych. Najbardziej powszechną metodą jest B2C (Business to Consumer), między firmą a klientem prywatnym. Z drugiej strony, model B2B (Business to Business) odbywa się między dwoma firmami. C2C (Consumer to Consumer) to handel między osobami fizycznymi, na przykład aukcje lub sprzedaż poprzez ogłoszenia. Aż wreszcie C2B (Consumer to Business), gdzie usługi oferowane są firmom przez osoby fizyczne.

E-commerce i sprzedaż online: podstawy


Jednym z najbardziej efektywnych kanałów sprzedaży online jest z pewnością e-commerce: jeśli planujesz przenieść swój biznes do sieci, możesz również zdecydować się na równoległe wykorzystanie sieci społecznościowych, aby przyciągnąć szerszą publiczność i dotrzeć do stargetowanych grup docelowych, korzystając zarówno z zainteresowań potencjalnych klientów, jak i ich nawyków konsumpcyjnych. Wykorzystując platformy cyfrowe, możesz zwiększyć swoje dochody i sprawić, że Twój sklep internetowy stanie się powszechnie znany. Jednak, aby efektywniej zarządzać swoim biznesem, nadal istnieją pewne rzeczy, których nie można przeoczyć, od papierkowej roboty po wysyłkę produktów. Poniżej szczegółowo omawiamy te elementy:
●    Biurokracja. Nie możesz rozpocząć sprzedaży internetowej bez wcześniejszego przemyślenia właściwego zarządzania formalnościami. Jeśli zamierzasz rozpocząć działalność gospodarczą przez internet, musisz najpierw zarejestrować działalność i uzyskać numer NIP.
●    Logistyka. Aby odnieść sukces w Internecie, niezbędne jest dobre zarządzanie zamówieniami i wysyłkami: zdecyduj, czy chcesz mieć magazyn do przechowywania produktów, czy wolisz sprzedaż w modelu dropshipping. Ten system pozwala na stworzenie sklepu internetowego, gdzie Twoi kupujący będą mogli składać zamówienia, a Ty będziesz musiał ograniczyć się jedynie do zamawiania produktów u dostawcy końcowego. Mail Boxes Etc. oferuje MBE e-LINK, wtyczkę, którą można pobrać za darmo, do pełnego zarządzania przesyłkami i logistyką Twojego sklepu internetowego. Łączy się on bezpośrednio z e-sklepem, umożliwiając oferowanie klientom różnych rodzajów wysyłki i poziomów usług, z których wszystkie charakteryzują się jakością Mail Boxes Etc.: za pomocą kilku kliknięć możesz zarządzać i sprawdzać status transakcji, bezpośrednio drukować etykiety, nadawać paczki lub przygotowywać listy przewozowe.
●    SEO i Content Marketing. Twoja marka musi być rozpoznawalna dzięki logo i nazwie, która najlepiej oddaje charakter Twojego biznes online: jednak, aby rozpocząć sprzedaż online, nie wystarczy umieszczenie produktów w katalogu. Musisz również wypełnić swoją stronę internetową treścią lub tekstami, opisami produktów, które dokładnie wyjaśniają, co oferujesz i zachęcą użytkowników do zakupu. Ważne jest również, aby nadać odpowiednią wagę zdjęciom. Używaj wysokiej jakości zdjęć i prezentuj szczegóły produktu.

Jeśli chcesz zyskać przewagę na konkurencją – zapoznaj się z rozwiązaniami MBE dla sprzedawców internetowych, zajmując się zarządzaniem magazynem i zamówieniami e-commerce, pakowaniem i wysyłką produktów oraz projektowaniem stron internetowych.
 
Skontaktuj się z nami, aby poznać wszystkie nasze usługi.

Zapisz się do newslettera by zawsze być na bież...
Powiązane wpisy
Ostatnie wpisy w tej kategorii E-commerce


Mail Boxes Etc./Punkty obsługi MBE są prowadzone na własny rachunek i ryzyko przez niezależnych operatorów - franczyzobiorców, którzy działają na mocy umowy franczyzowej pod marką MBE. Za pośrednictwem swojej sieci franczyzobiorców, Mail Boxes Etc. świadczy usługi dla firm i osób prywatnych. Logistyka i usługi kurierskie stanowią główny przedmiot działaności MBE - które MBE realizuje na rzecz franczyzobiorców poprzez umowy zawarte z głównymi krajowymi i międzynarodowymi firmami kurierskimi - wraz innymi usługami graficznymi i poligraficznymi - realizowanymi bezpośrednio lub na podstawie umów zawartych z dużymi firmami drukarskimi. Usługi promocji dla biznesu i klientów indywidualnych świadczone są w ramach działalności gospodarczej sieci partnerów każdego z franczyzobiorców MBE, poprzez Punkt obsługi lub poza nim ("farming"). Każdy partner franczyzowy jest umownie zobowiązany do wykonywania wspomnianych usług. Mail Boxes Etc. i MBE stanowią zarejestrowane znaki towarowe używane za wyłączną zgodą MBE Wordwide S.p.A (wszelkie prawa do znaków towarowych są zastrzeżone). Usługi oferowane przez poszczególne punkty obsługi MBE mogą się różnić w zależności od lokalizacji. Materiały dostępne na tej stronie internetowej, zawarte tutaj informacje oraz wszelkie inne odpowiednie powiązane dane, nie podlegają w żaden sposób kopiowaniu, rozpowszechnianiu, modyfikowaniu, odtwarzaniu, powielaniu, pobieraniu lub udostępnianiu podmiotom trzecim, bez uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej. Nie odpowiadamy za nieuprawnione użycie lub wykorzystanie materiałów udostępnionych na tej stronie internetowej, jak również informacji lub danych tutaj zawartych.
MBE Poland Sp. z o.o.. • ul.Domaniewska 39A • 02-672 Warszawa • KRS: 0000470144 • NIP: PL5252560416 • REGON: 146805288 • Tel. +48 22 208 29 75 • biuro@mbe.pl