Sekretem dobrego sklepu internetowego, który pomaga zwiększyć liczbę klientów i w pełni zaspokoić popyt na produkt lub usługę, na którą jest szczególne zapotrzebowanie na rynku, jest rozpoczęcie od stworzenia solidnego planu. W rzeczywistości najczęstszym błędem osób rozpoczynających sprzedaż w internecie jest tak naprawdę brak wyznaczenia konkretnych celów i terminów, a przez to myślenie o zmierzeniu się ze światem e-commerce bez dogłębnej znajomości trendów panujących w danym momencie; Najczęściej osobom planującym otwarcie własnego e-sklepu brakuje skupienia się na… potencjalnych klientach! Dlatego też przed założeniem swojego sklepu musisz zrozumieć i zaplanować kilka istotnych kwestii. Są to kroki, które powinieneś wykonać, aby móc poświęcić się swojemu nowemu biznesowi w produktywny sposób, a co za tym idzie – rozwijać sprzedaż w internecie z sukcesem!
1. Co sprzedawać: produkty czy usługi? Pierwszym krokiem jest określenie, jakie produkty lub usługi chcesz oferować przyszłym klientom, a co ważniejsze - czy są one zgodne z aktualnymi trendami i czy są w stanie zaspokoić potrzeby użytkowników. Istnieją evergreeny, na których należy się skupić, ale także inne kategorie produktów, które są mniej stworzone do sprzedaży online. Postaraj się zrozumieć, czy to, co zamierzasz zaoferować, zaspokaja potrzebę lub czy istnieje rzeczywisty popyt na Twoje produkty lub usługi.
2. Analiza rynku. Drugim krokiem jest badanie rynku: nie musisz studiować złożonych statystyk, by zrozumieć, na jakie produkty jest największy popyt lub jakie usługi mogą najlepiej zaspokoić gusta ludzi, ale konieczne jest przeprowadzenie dogłębnych badań nad konkurencją, aby wiedzieć, jak się wyróżnić. W szczególności powinieneś przeanalizować sposób ich działania, ich strategie i mocne strony, aby móc czerpać z nich inspirację i zrozumieć ich słabe strony, by zaproponować ich klientom bardziej korzystne rozwiązania.
3. Wybór grupy docelowej. Do kogo chcesz trafić z oferowanymi w e-sklepie produktami czy usługami? Jest to jedno z najważniejszych pytań, które musisz sobie zadać, gdy zamierzasz rozpocząć biznes online od podstaw. Istotnym jest, aby zdefiniować profil klienta idealnego. Wiedza o tym, czego szuka i jak najlepiej rozwiązywać jego problemy pomoże Ci skupić się na rzeczywistych potrzebach Twoich klientów i zrozumieć, jak wygenerować zainteresowanie Twoim produktem. Dlatego postaraj się odpowiedzieć na takie pytania jak: jakie usługi mogą zainteresować moich klientów? W jakim są wieku i gdzie mieszkają? Czy są to kobiety, czy głównie mężczyźni? Jakie są ich zainteresowania? Korzystaj z ankiet, analizuj fora, korzystaj z wywiadów lub przeanalizuj obecnych klientów, jeśli posiadasz już tradycyjny kanał sprzedaży.
4. Definiowanie celów. W perspektywie średnio- i długoterminowej, dogłębne poznanie grupy docelowej oraz posiadanie dobrze zdefiniowanego obrazu rynku, na którym działasz, pozwala na metodyczne zdefiniowanie celów biznesowych. Staraj się obserwować swoje produkty lub usługi z zewnątrz, z punktu widzenia klientów. Dzięki temu będziesz w stanie przewidzieć ich potrzeby i zaplanować działania sprzedażowe zgodnie z ich wymaganiami.
5. Zdefiniowanie modelu biznesowego. Czy masz już cel? Wiesz do kogo się zwrócić, ale nie zdefiniowałeś jeszcze swojego modelu biznesowego? Aby rozpocząć sprzedaż online od podstaw w sposób skuteczny i produktywny, musisz zdecydować, czy ze swoimi produktami lub usługami trafić do firm, czy do osób prywatnych. Najbardziej powszechną metodą jest B2C (Business to Consumer), między firmą a klientem prywatnym. Z drugiej strony, model B2B (Business to Business) odbywa się między dwoma firmami. C2C (Consumer to Consumer) to handel między osobami fizycznymi, na przykład aukcje lub sprzedaż poprzez ogłoszenia. Aż wreszcie C2B (Consumer to Business), gdzie usługi oferowane są firmom przez osoby fizyczne.