Wdrożenie odpowiednich strategii i działań w celu skutecznego zarządzania wszystkimi procesami i ich optymalizacji może być jednak dla małych i średnich przedsiębiorstw trudnym zadaniem: w ostatnich latach w sektorze logistycznym zaszły istotne zmiany, które miały wpływ na ten sektor i panujące w nim realia.
Znaczny wzrost popytu na bardziej zaawansowane produkty i usługi, związany z coraz wyraźniejszym rozwojem handlu internetowego, uwypuklił również zapotrzebowanie na większe powierzchnie magazynowe, które w krótkim czasie bardzo trudno jest uzyskać. Ujawniło to trudności, jakie napotykają MŚP w zakresie obsługi nagłych szczytów popytu oraz projektowania prostych i efektywnych modeli rozwoju.
W tym kontekście pojawia się potrzeba ruchu w kierunku bardziej zrównoważonej, elastycznej, inteligentnej, cyfrowej i zintegrowanej logistyki, która pozwala na przegląd wszystkich procesów i znacznie zmniejsza margines błędu operacji. Transformacja ta zmusza małe firmy do szybkiej integracji nowych rozwiązań i technologii oraz do outsourcingu usług, aby móc efektywniej zarządzać przepływami.
Aby sprostać tym wyzwaniom, przedsiębiorstwa muszą skupić się na wdrożeniu strategii, które nie tylko usprawnią codzienne operacje, ale także pozwolą na skuteczne zarządzanie zapasami i lepszą obsługę klientów.
Według raportu Precedence Research, globalny rynek logistyki kontraktowej osiągnie wartość 488,99 miliarda USD w 2025 roku, a do 2034 roku wzrośnie do 931,24 miliarda USD, rosnąc w tempie 7,42% rocznie. Z kolei rynek logistyki kontraktowej w regionie Azji i Pacyfiku osiągnie wartość 166,26 miliarda USD w 2025 roku, a do 2034 roku wzrośnie do 321,28 miliarda USD, notując CAGR na poziomie 7,57%.
MŚP muszą stawiać czoła ciągłym wyzwaniom, aby zachować konkurencyjność na rynku i prezentować wartość dodaną zrównoważonego rozwoju, łącząc swoją wiedzę z usługami magazynowymi spełniającymi oczekiwania klientów i ukierunkowanymi inwestycjami w cyfryzację. Konieczne jest zatem zintegrowanie działań i strategii, które umożliwiają zwiększenie efektywności każdego etapu łańcucha dostaw i zwiększenie konkurencyjności firmy. Oto kilka wskazówek i rozwiązań logistycznych, które małe i średnie przedsiębiorstwa mogą wprowadzić w życie, aby wykorzystać nowe możliwości w sektorze i odpowiedzieć na wymagania ery technologii cyfrowych.
Ponowne przemyślenie technologii i procesów poprzez wdrożenie innowacyjnych rozwiązań to słuszna strategia zwiększania efektywności logistyki małych i średnich przedsiębiorstw. Inwestycja w oprogramowanie do zarządzania pozwala na monitorowanie wszystkich przepływów w czasie rzeczywistym i optymalizację procedur, zapewniając klientom większą przejrzystość.
Aby uporządkować różne etapy łańcucha dostaw małego lub średniego przedsiębiorstwa, należy wziąć pod uwagę również możliwość dodania do opakowania wszelkich personalizacji. Stworzenie niezapomnianego doświadczenia związanego z rozpakowywaniem produktów i inwestowanie w niestandardowe opakowania wzmocni wizerunek firmy i pozwoli małym firmom zaoferować wartość dodaną, odróżniającą je od konkurencji. Eksperymentowanie z nowymi materiałami do pakowania produktów w celu zmniejszenia wpływu transportu i magazynowania na środowisko naturalne pozwala małym i średnim przedsiębiorstwom na wzmocnienie swojej działalności w imię zrównoważonego rozwoju, co pozwala na pozytywny odbiór firmy przez konsumentów.
Inwestowanie w eko pakowanie staje się nie tylko modą, ale i odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów. Ekologiczne rozwiązania w logistyce mogą przyczynić się do poprawy wizerunku marki i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, a to z kolei wpływa na decyzje zakupowe.
Jednym z najbardziej skutecznych rozwiązań dotyczących logistyki dla małych firm jest prawidłowe planowanie działań i transportu, począwszy od magazynowania po inwentaryzację towarów, co jest niezbędne do szybkiego reagowania na potrzeby klientów. Szczególnie w sektorze handlowym, gdzie konieczna jest coraz większa integracja pomiędzy online i offline, niezbędne staje się opracowanie elastycznego i wielokanałowego podejścia w celu zwiększenia konkurencyjności. Poleganie na jednym partnerze może być strategicznym rozwiązaniem pozwalającym zaoferować klientom kompletną i spersonalizowaną usługę, wykraczającą poza zwykłą wysyłkę i zapewniającą wsparcie w zarządzaniu niezliczonymi aspektami operacyjnymi, od odbioru, przez pakowanie, po dostawę towarów.
Postępujący w coraz szybszym tempie rozwój logistyki wymaga od małych firm zastosowania zarządzania opartego na danych, mogącego zapewnić bardziej analityczną wizję w celu poprawy wydajności oraz zwiększenia możliwości śledzenia i bezpieczeństwa przesyłek. W przypadku osób prowadzących działalność e-commerce monitorowanie danych może pomóc w optymalizacji etapów łańcucha dostaw i obsługi magazynu w celu uniknięcia strat, zaoszczędzenia zasobów i zmniejszenia wpływu zwrotów. To skuteczna strategia, dzięki której wszystkie etapy łańcucha dostaw będą realizowane terminowo, przyspieszy operacje magazynowe i czas dostawy, a także sprosta oczekiwaniom klientów.
Aby elastycznie i szybko reagować na potrzeby rynku, małe i średnie firmy mogą zdecydować się na outsourcing usług, polegając na firmach zewnętrznych specjalizujących się w sektorze logistyki. Jest to strategiczne rozwiązanie pozwalające na dokładne zarządzanie czynnościami związanymi z kompletacją, pakowaniem i wysyłką o każdej porze roku, co pozwala zaoszczędzić czas i zasoby.
Znalezienie operatora logistycznego, który dostosuje usługę do specyficznych potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw, może być wyzwaniem. Zarządzanie logistyką wymaga doświadczenia i odpowiednich narzędzi, a Mail Boxes Etc. oferuje kompleksową obsługę w zakresie zarządzania procesami kompletacji, pakowania i transportu towarów. Skontaktuj się z najbliższym centrum MBE, aby poznać rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.