Dobry produkt oraz staranna polityka cenowa i ofertowa nie wystarczą już, aby pokonać konkurencję: osoby kupujące w Internecie coraz częściej zwracają uwagę na jakość usług, terminowość dostaw, opakowanie i możliwość łatwego zwrotu. Jak zorganizować logistykę e-commerce i znaleźć właściwą równowagę między zrównoważonym rozwojem firmy a satysfakcją klientów? Dla przedsiębiorców, MŚP i ogólnie dla wszystkich firm, które sprzedają online, precyzja, punktualność dostaw i możliwość oferowania różnych opcji usług są najważniejsze: to dzięki niezawodności i dostosowaniu marka umacnia swoją pozycję na rynku i kładzie podwaliny pod rozwój.
Niezależnie od tego, czy chodzi o inwestowanie w zasoby w celu zbudowania wydajnej struktury wewnętrznej, czy też podjęcie decyzji o skorzystaniu z outsourcingu w celu natychmiastowego skorzystania z wysokiej jakości usług logistycznych, podejście się nie zmienia: konieczne jest zatem wdrożenie ogólnej strategii, która, począwszy od analizy zasobów obecnych w sile roboczej i potrzeb marki, jest w stanie wdrożyć wydajność, bez tworzenia wąskich gardeł, każdego elementu łańcucha dystrybucji, od przechowywania towarów po przyjmowanie zamówień, aż do ostatecznej dostawy. Zobaczmy, jak to zrobić.
Organizacja logistyki w biznesie e-commerce jest priorytetową operacją dla firm, stałym zobowiązaniem, które marki podejmują w celu utrzymania kontroli nad biznesem i ograniczenia możliwych problemów, które mogłyby spowodować niepowodzenia, koszty, nieoczekiwane dodatki i ostatecznie niezadowolenie klientów. Oto najważniejsze z nich:
Opóźnienia w dostawie. Według danych opublikowanych przez Ecommerce Meeting, 60% kupujących oczekuje, że otrzyma swoje zamówienie do domu w ciągu dwóch dni, a 50% użytkowników jest skłonnych zapłacić dodatkową kwotę za dodatkową dostawę. Szybkość i terminowość są zatem pierwszymi ważnymi elementami, które klient ocenia po zakupie produktu online. Dla firmy dotrzymanie przewidywanego terminu nie zawsze jest łatwe, zwłaszcza jeśli ma do czynienia z takimi aspektami jak kompletacja i pakowanie oraz wybór najbardziej odpowiedniego kuriera, operacje wymagające czasu i odpowiednio przeszkolonego personelu.
Nieprawidłowe stany magazynowe. Nieporządek w magazynie lub, co gorsza, nieprawidłowe stany magazynowe to sytuacja, która nie tylko potencjalnie może opóźnić realizację zamówień i zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia błędów, ale także pozbawić firmę potencjalnych zysków. Z tego powodu ważne jest, aby to, co znajduje się w sklepie internetowym, było faktycznie dostępne na półkach magazynu, gotowe do wybrania i wysłania.
Uszkodzenia podczas wysyłki. Operacje pakowania są niezbędne do zagwarantowania satysfakcji klienta końcowego i są jednym z głównych elementów, które należy wziąć pod uwagę w zarządzaniu logistyką firmy e-commerce. Produkt, który dociera uszkodzony do miejsca przeznaczenia, nie tylko pociąga za sobą dodatkowe koszty dla firmy, która musi zorganizować zwrot i ewentualnie nową wysyłkę, ale także generuje poczucie frustracji i nieufności u klienta, które mogą prowadzić do decyzji o rezygnacji z wymiany i otwarciu wniosku o zwrot pieniędzy.
Trudności w procedurach zwrotu. Ci, którzy kupują online, nie mogą zobaczyć produktu na żywo. Dlatego ważna jest możliwość dokonania zwrotu ze względną łatwością w przypadku, gdy zakupiony produkt nie odpowiada oczekiwaniom. Na przykład z powodu nieprawidłowych wymiarów lub rozmiarów, uszkodzenia lub nieznajomości przedmiotu. Jest to zatem istotny aspekt, który obejmuje zarówno obsługę klienta, jak i logistyczną organizację biznesu e-commerce.
Według badania McKinsey, do 2025 roku jedna czwarta wszystkich globalnych zakupów będzie dokonywana online. To świetna okazja do rozwinięcia działalności w sieci, co jednak wiąże się z koniecznością sprostania wyzwaniom stawianym przez konkurencję i rosnące zapotrzebowanie na usługi wysokiej jakości. Z pomocą nowoczesnych technologii i odpowiednich strategii, wyzwania te można pokonać: oto kilka przykładów.
Punktualne i spersonalizowane przesyłki. W zarządzaniu logistyką dla e-commerce priorytetem są punktualne dostawy. Ten aspekt, na przykład, musi gwarantować użytkownikowi możliwość wyboru metody dostawy lub odbioru w określonym centrum obecnym na jego terytorium referencyjnym. Ponadto w przypadku przesyłek, zwłaszcza międzynarodowych, ważne jest, aby móc śledzić drogę paczki za pomocą procedur śledzenia. Aby to wszystko zrobić, ważne jest, aby móc liczyć na formuły wielu kurierów i od czasu do czasu wybierać najbardziej odpowiedniego gracza w zależności od potrzeb klienta i rodzaju produktu.
Wydajny magazyn. Możliwość polegania na zorganizowanym magazynie oznacza nie tylko kontrolę nad przechowywanymi produktami, ale także oszczędność czasu i cennych zasobów. Prawidłowe zapasy, szybkie operacje i zoptymalizowana kompletacja, niskie prawdopodobieństwo pobrania niewłaściwego produktu, ale nie tylko: wydajny magazyn to struktura, która jest potencjalnie zdolna do dostosowania się do wahań i szczytów zamówień, a tym samym reagowania na stres rynkowy. Oczywiście nie jest to prosty proces, potrzebne są odpowiednie środowiska zaprojektowane w oparciu o potrzeby towarów, personelu i trendów zakupowych: z tego powodu dobrym rozwiązaniem jest poleganie na magazynach zewnętrznych, profesjonalistach zdolnych do zaoferowania właściwych odpowiedzi na potrzeby Twojej firmy.
Profesjonalne opakowanie. Towar zakupiony online musi nie tylko dotrzeć do miejsca przeznaczenia: musi zostać dostarczony w stanie nienaruszonym. Z tego powodu, aby zoptymalizować procesy logistyczne e-commerce, konieczne jest zadbanie o opakowanie w najdrobniejszych szczegółach poprzez zastosowanie wysokiej jakości materiałów i procedur pakowania, które są w stanie najlepiej chronić towary w oparciu o ich cechy. Również w tym przypadku dobrą strategią dla małych firm i rzemieślników może być outsourcing usługi i skorzystanie z profesjonalizmu specjalnie wyszkolonego i wysoce profesjonalnego personelu, zdolnego do najlepszego pakowania nie tylko produktów konsumenckich, ale także dbania o wysyłkę cennych przedmiotów..
Zaawansowane narzędzia i zautomatyzowane procesy. Aby lepiej zarządzać logistyką, firma e-commerce nie może ignorować automatyzacji procesów. Strategia ta pozwala na synchronizację statusu zamówień, obliczanie cen w czasie rzeczywistym i uzyskiwanie niezbędnych etykiet wysyłkowych i dokumentów w zaledwie kilku krokach. Jednocześnie optymalizacja operacji jest doskonałym sposobem na zarządzanie zwrotami i dalsze utrzymywanie zapasów w porządku.
MBE Fulfillment to usługa, która pozwala firmom delegować pełne zarządzanie zamówieniami i procesami logistycznymi, uwalniając cenne zasoby wewnętrzne, które można skierować na główne działania firmy. Od magazynowania po przygotowanie zamówień (kompletacja i pakowanie), od wysyłek po zarządzanie zwrotami, Mail Boxes Etc. zapewnia kompletne i skalowalne rozwiązanie usprawniające logistykę e-commerce, wspierając firmy i przedsiębiorców, którzy dążą do poprawy wydajności operacyjnej, konsolidacji swojej obecności w Internecie i zdobycia nowego udziału w rynku.
Skuteczne zarządzanie logistyką ma kluczowe znaczenie, ponieważ bezpośrednio wpływa na zadowolenie klientów, od szybkości i dokładności dostaw po jakość opakowań i zarządzanie zwrotami.
Technologia pomaga w zarządzaniu logistyką poprzez synchronizację statusu zamówień, optymalizację tras wysyłki, automatyzację magazynu i dostarczanie szczegółowych analiz w celu ciągłego doskonalenia procesów.
Powierzając usługi logistyczne zewnętrznemu dostawcy. Pozwala to na wykorzystanie doświadczenia, zasobów i zaawansowanych technologii bez konieczności znaczących interwencji wewnętrznych, które wymagałyby inwestycji pod względem pieniędzy i czasu.