Zarządzanie biznesem e-commerce to działalność charakteryzująca się wieloma wyzwaniami i możliwościami.

Istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na rozwój biznesu: W rzeczywistości, oprócz codziennego zarządzania zamówieniami, wysyłkami i działaniami marketingowymi, konieczne jest obecnie wdrożenie szeregu strategii mających na celu uniknięcie tak zwanego letniego załamania sprzedaży w e-commerce. Miesiące letnie są jednymi z najbardziej pracowitych okresów w zarządzaniu biznesem e-commerce: występuje mniejsze zaangażowanie użytkowników, wyższy wskaźnik porzucania koszyków, a następnie spadek konwersji. Wynika to przede wszystkim z faktu, że konsumenci przeznaczają swoje budżety na podróże, wakacje i zajęcia na świeżym powietrzu, co skutkuje mniejszą ilością czasu spędzanego na zakupach online oraz mniejszym wykorzystaniem urządzeń elektronicznych i zaangażowaniem w platformy e-commerce. Według badań przeprowadzonych przez Parcel Monitor, na całym świecie ruch w handlu elektronicznym spada o 30% między lipcem a wrześniem, zanim wzrośnie wraz z promocjami Black Friday.

Aby uniknąć tego spadku, można wpływać na decyzje użytkowników i prowadzić ich przez cały proces zakupu online. Można też wdrożyć szereg strategii, aby wykorzystać możliwości obecne w tym okresie, które prawdopodobnie wzrosną również w przyszłości: zgodnie z danymi dostarczonymi przez Insider Intelligence, oczekuje się, że sprzedaż online osiągnie 7 bilionów dolarów na całym świecie w ciągu najbliższych dwóch lat. Przyjrzyjmy się najlepszym strategiom, które należy przyjąć, aby zoptymalizować sprzedaż w okresie letnim.


W miesiącach letnich sprzedaż e-commerce spada średnio o 30%.


Według najnowszego badania Qubit, najczęściej kupowanymi online kategoriami są moda, elektronika i artykuły spożywcze.

Strategie optymalizacji sprzedaży w okresie letnim

Firmy, które doświadczają letniego załamania sprzedaży w e-commerce mogą podjąć szereg działań mających na celu pobudzenie zaangażowania klientów i zwiększenie wydajności ich działalności online.  Przyjmując bardziej odpowiednie rozwiązania cyfrowe, możliwe jest utrzymanie silnej obecności online i zidentyfikowanie potrzeb grupy docelowej nawet w miesiącach letnich. Nowoczesne narzędzia cyfrowe do rozwoju e-commerce umożliwiają firmom jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów i przezwyciężenie ryzyka związanego z sezonowością.

Istnieje wiele strategii, które można wdrożyć w celu optymalizacji sprzedaży w okresie letnim:

Generowanie poczucia ważności i wyjątkowości. Aby zachęcić do zakupu produktów, można wdrożyć czasowe promocje na określone kategorie artykułów.  Ograniczone czasowo oferty, zarówno codzienne, jak i cotygodniowe, wraz z niestandardowymi promocjami, mogą być przydatne do czyszczenia stanów magazynowych. Zasadą psychologiczną, którą można wykorzystać w tym kontekście, jest rzadkość: Komunikowanie poczucia ważności i rzadkości produktów może zwiększyć postrzeganie ich wartości, prowadząc do zwiększonego prawdopodobieństwa konwersji. Strategia ta może stworzyć klimat wyłączności i skłonić klientów do podejmowania szybszych decyzji zakupowych. 

Zwiększenie widoczności w mediach społecznościowych. Ważne jest, aby rozszerzyć swoje działania marketingowe, aby dotrzeć do coraz większego segmentu odbiorców. Jednym ze skutecznych sposobów na osiągnięcie tego celu jest wykorzystanie możliwości oferowanych przez portale społecznościowe, które umożliwiają stałe utrzymywanie kontaktu z docelowymi odbiorcami podczas całej ścieżki zakupowej.  Po aktualizacji portali społecznościowych spersonalizowanymi zdjęciami na okres letni, fundamentalne znaczenie ma stworzenie dobrze skonstruowanego planu edytorialnego, który tworzy interakcję z odbiorcami. Klienci będą wtedy bardziej skłonni do dokonania zakupu online.


Wykorzystanie live shoppingu. Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, można zapoznać się z najnowszym trendem w marketingu cyfrowym, jakim jest live shopping, znany również jako live commerce. Ten innowacyjny format polega na wykorzystaniu transmisji na żywo do sprzedaży produktów, zapewniając interaktywne zakupy dla odbiorców. Według najnowszych danych Statista, w ubiegłym roku w samych Stanach Zjednoczonych wartość zakupów produktów w ramach live shoppingu osiągnęła 17 miliardów dolarów i oczekuje się, że w ciągu najbliższych trzech lat wzrośnie trzykrotnie.

Poprawa doświadczenia użytkownika. Jedną z najskuteczniejszych strategii radzenia sobie z okresem letnim są działania mające na celu poprawę doświadczenia klienta na stronie internetowej marki. Identyfikacja wąskich gardeł w procesie zakupowym i optymalizacja każdego aspektu platformy internetowej może pomóc poprawić ogólne wrażenia klientów, zwiększając ich retencję i pozyskując nowych. Według danych podanych przez Exploding Topics, 92,3% użytkowników na całym świecie uzyskuje dostęp do Internetu za pomocą urządzenia mobilnego, a około 55,4% używa go do zakupu produktu lub usługi online. W związku z tym niezbędne staje się wdrożenie niezbędnych zmian, takich jak poprawa szybkości ładowania strony internetowej, usprawnienie procesu dodawania produktu do koszyka i zapewnienie, że platforma jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.

Budowanie lojalności klientów. Kompleksowy i skuteczny plan marketingowy musi również uwzględniać etap po zakupie, kiedy użytkownicy zaczynają poznawać towary lub usługi, które wybrali. Na tym etapie ważne jest prowadzenie aktywnego dialogu z klientami, który może obejmować prośby o opinie, oferty promocyjne lub spersonalizowane treści zachęcające do dalszych zakupów. Direct mailing wyróżnia się jako jedno z najbardziej skutecznych rozwiązań do nawiązywania trwałych relacji z klientami. Zapewnia pozytywny i spójny wizerunek marki i może być płynnie zintegrowany z cyfrowymi usługami mailingowymi.  

Aby sprostać wyzwaniom związanym z letnim załamaniem sprzedaży w e-commerce i wspierać rozwój swojej działalności online, Mail Boxes Etc. oferuje profesjonalne i kompletne rozwiązania cyfrowe, które pomagają firmom budować i utrzymywać solidną obecność w Internecie.

Usługi cyfrowe dla MBE e-Commerce wspierają firmy podczas sprzedaży produktów na najważniejszych rynkach i są kompatybilne z najpopularniejszymi platformami sprzedaży online. Zoptymalizuj swój biznes online dzięki usługom cyfrowym MBE.


Zapisz się do newslettera by zawsze być na bież...
Powiązane wpisy
Ostatnie wpisy w tej kategorii E-commerce


Mail Boxes Etc./Punkty obsługi MBE są prowadzone na własny rachunek i ryzyko przez niezależnych operatorów - franczyzobiorców, którzy działają na mocy umowy franczyzowej pod marką MBE. Za pośrednictwem swojej sieci franczyzobiorców, Mail Boxes Etc. świadczy usługi dla firm i osób prywatnych. Logistyka i usługi kurierskie stanowią główny przedmiot działaności MBE - które MBE realizuje na rzecz franczyzobiorców poprzez umowy zawarte z głównymi krajowymi i międzynarodowymi firmami kurierskimi - wraz innymi usługami graficznymi i poligraficznymi - realizowanymi bezpośrednio lub na podstawie umów zawartych z dużymi firmami drukarskimi. Usługi promocji dla biznesu i klientów indywidualnych świadczone są w ramach działalności gospodarczej sieci partnerów każdego z franczyzobiorców MBE, poprzez Punkt obsługi lub poza nim ("farming"). Każdy partner franczyzowy jest umownie zobowiązany do wykonywania wspomnianych usług. Mail Boxes Etc. i MBE stanowią zarejestrowane znaki towarowe używane za wyłączną zgodą MBE Wordwide S.p.A (wszelkie prawa do znaków towarowych są zastrzeżone). Usługi oferowane przez poszczególne punkty obsługi MBE mogą się różnić w zależności od lokalizacji. Materiały dostępne na tej stronie internetowej, zawarte tutaj informacje oraz wszelkie inne odpowiednie powiązane dane, nie podlegają w żaden sposób kopiowaniu, rozpowszechnianiu, modyfikowaniu, odtwarzaniu, powielaniu, pobieraniu lub udostępnianiu podmiotom trzecim, bez uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej. Nie odpowiadamy za nieuprawnione użycie lub wykorzystanie materiałów udostępnionych na tej stronie internetowej, jak również informacji lub danych tutaj zawartych.
MBE Poland Sp. z o.o.. • ul.Domaniewska 39A • 02-672 Warszawa • KRS: 0000470144 • NIP: PL5252560416 • REGON: 146805288 • Tel. +48 22 208 29 75 • biuro@mbe.pl