Dla firm z sektora e-commerce zdobycie udziałów w rynku i wyróżnienie się spośród ogromnej ilości produktów sprzedawanych w sieci stanowi obecnie jedno z najtrudniejszych i najważniejszych wyzwań do pokonania.

Jak wynika z opublikowanego niedawno przez organizację NBER badania "The Rise of Niche Consumption", rodziny i klienci indywidualni coraz częściej kupują towary różniące się od siebie, dokonując precyzyjnych wyborów na podstawie rodzajów produktów, przyczyniając się w ten sposób do coraz większej segmentacji rynku. Według tego samego opracowania, do wzrostu tego trendu w znacznym stopniu przyczyniła się ekspansja handlu elektronicznego oraz optymalizacja usług logistycznych, ponieważ pozwalają one klientom na wybór coraz bardziej specyficznych towarów, zgodnych z ich potrzebami.Aby jednak nadążyć za konkurencją, warto wyspecjalizować się w wybranej niszy rynkowej, która charakteryzuje się mniejszą konkurencją, zwłaszcza w początkowej fazie. W ten sposób można zoptymalizować inwestycje, zbudować solidną strategię marketingową i zaoferować konkretne usługi lub produkty niewielkiej grupie uważnych, świadomych i wymagających konsumentów.

Określenie konkretnego segmentu rynku, na który warto wejść, nie zawsze jest łatwe. Jednak dla orientacji warto rozważyć pewne aspekty, które są wspólne dla wszystkich produktów niszowych i które odróżniają je od większości artykułów konsumpcyjnych, a w szczególności:

Cena. Są one wytwarzane w ograniczonych ilościach, z wysokiej jakości surowców, często w oparciu o ekologiczne procesy produkcyjne i inne cechy, które przyczyniają się do znacznego wzrostu kosztów. W związku z tym cena końcowa jest z reguły wyższa.

Unikalność. Są trudniejsze do znalezienia, a popyt może przewyższać podaż. Z tego powodu możliwość sfinalizowania zakupu unikalnych i wysokiej jakości przedmiotów może głęboko usatysfakcjonować użytkownika.

Dystrybucja. Biorąc pod uwagę ich ograniczoną dostępność, sprawna dystrybucja zdolna do szybkiego reagowania na prośby użytkowników, zamówienia online i dostawy stanowi znaczącą przewagę konkurencyjną i jest to aspekt, którego nie należy lekceważyć.


91% osób młodych w wieku od 18 do 26 lat coraz mniej utożsamia się z produktami masowymi

64% młodych konsumentów preferuje spersonalizowane doświadczenia i produkty oferowane przez marki

5 produktów niszowych do sprzedaży online

91% osób młodych w wieku 18-26 lat, przebadanych przez Horizon Media w ramach badania "The Gen Z field guide", coraz mniej utożsamia się z towarami masowymi i niespersonalizowanymi ogólnodostępnymi usługami, podczas gdy 64% z nich twierdzi, że chce od marek doświadczeń, które odzwierciedlają ich wartości i wyobrażenia. Wykorzystanie tego trendu za pomocą konkretnych artykułów dedykowanych ograniczonym segmentom konsumentów może być dużym atutem dla firm, które chcą zapewnić swojej marce odpowiedni prestiż.

Jednak czym są niszowe produkty do sprzedaży online i jak je wybrać? Oto kilka trendów:

Odzież ekologiczna. Nawyki konsumenckie stale ewoluują: kiedy ludzie wybierają, w co się ubrać, lubią być informowani o polityce środowiskowej marek i o tym, jak ich procesy produkcyjne wpływają na ekosystem. Obuwie, kurtki, spodnie o niskim wpływie na środowisko znajdują się na szczycie listy życzeń osób wrażliwych na sprawy zrównoważonego rozwoju. Logistyka, wysyłka i zautomatyzowane usługi zwrotu mogą pomóc uprościć i usprawnić proces zakupu, skracając czas przetwarzania i czyniąc fazy sprzedaży bardziej funkcjonalnymi zarówno dla użytkownika kupującego online, jak i dla firm. 

Produkty dla zwierząt domowych. Obecnie konsumenci uważają swoje zwierzęta domowe za integralną część swojej rodziny i w związku z tym zwracają coraz większą uwagę na ich dobre samopoczucie, zarówno w odniesieniu do podstawowych potrzeb (karma, suplementy, witaminy), jak i kwestii zdrowia psychicznego. Łóżeczka i zabawki dla zwierząt są jednymi z najbardziej poszukiwanych produktów niszowych w sieci. Przydatnym rozwiązaniem dla firm może być zastosowanie oprogramowania zdolnego do jednoczesnego zarządzania ich propozycjami na różnych rynkach, tak aby dotrzeć do różnych segmentów rynku.


Meble i biżuteria. Ludzie zawsze szukają perełek, oryginalnych detali i elementów wystroju mogących przekazać twórczość i wyjątkowość: noszenie ręcznie wykonanej biżuterii oraz personalizacja przestrzeni domowej za pomocą designerskich i niestandardowych przedmiotów to doskonały sposób na potwierdzenie swojej osobowości i tożsamości. Jest to zatem jeden z najszybciej rozwijających się trendów na rynku niszowym i może stanowić dochodową okazję.

Produkty dla osób pracujących w domu. Smart working jest obecnie szeroko rozpowszechnioną rzeczywistością na świecie i jest wdrażany przez coraz większą liczbę firm. Wprowadzenie tej metody pracy pociąga jednak za sobą konieczność uczynienia z domowego otoczenia coraz bardziej komfortowej i funkcjonalnej przestrzeni, w której można spędzać godziny pracy. Oświetlenie, fotele, biurka, gadżety do różnych urządzeń to jedne z najbardziej pożądanych produktów niszowych na rynkach online.

Produkty służące zadbaniu o siebie. Siłownie i centra poświęcone fitnessowi czy promocji zdrowej żywności są coraz bardziej powszechne w naszych miastach. Jednak dbanie o siebie nie jest już aspektem związanym z godzinami treningu, ale dotyka różnych dziedzin życia codziennego, od odżywiania po kosmetyki.


Jednak aby skutecznie stawić czoła nowym wyzwaniom i możliwościom, jakie stwarzają nowe nawyki konsumentów i związane z nimi nisze rynkowe na poziomie globalnym, potrzebna jest infrastruktura i procesy pozwalające na szybką reakcję. Elastyczna logistyka, pozwalająca na określenie najbardziej odpowiedniego kuriera dla danego rodzaju towarów i żądanej usługi, jest jednym z podstawowych narzędzi pozwalających na poprawę rozpoznawalności i reputacji w Internecie poprzez spełnienie oczekiwań klientów.

MBE eShip, opracowany zarówno w formie wtyczki, jak i jako platforma online, automatyzuje zarządzanie zamówieniami i zwrotami w Twoim e-commerce poprzez połączenie sklepu internetowego z systemami MBE, umożliwiając naszym ekspertom zajęcie się wszystkimi operacjami logistycznymi. Jest to idealne rozwiązanie dla firm, które chcą prowadzić sprzedaż online, nawet na początku działalności, dzięki swojej elastyczności i wysoce konfigurowalnym funkcjom. Jest to cyfrowe rozwiązanie zdolne do optymalizacji procesów związanych z handlem e-commerce, zarządzaniem zamówieniami, wysyłkami i zwrotami z różnych platform lub produktów sprzedawanych na marketplace'ach. Zaufaj centrom Mail Boxes Etc. i odkryj idealnie elastyczne i dostosowane rozwiązanie, które pozwoli Twojej firmie na sprzedaż online.


Zapisz się do newslettera by zawsze być na bież...
Powiązane wpisy
Ostatnie wpisy w tej kategorii Trend


Mail Boxes Etc./Punkty obsługi MBE są prowadzone na własny rachunek i ryzyko przez niezależnych operatorów - franczyzobiorców, którzy działają na mocy umowy franczyzowej pod marką MBE. Za pośrednictwem swojej sieci franczyzobiorców, Mail Boxes Etc. świadczy usługi dla firm i osób prywatnych. Logistyka i usługi kurierskie stanowią główny przedmiot działaności MBE - które MBE realizuje na rzecz franczyzobiorców poprzez umowy zawarte z głównymi krajowymi i międzynarodowymi firmami kurierskimi - wraz innymi usługami graficznymi i poligraficznymi - realizowanymi bezpośrednio lub na podstawie umów zawartych z dużymi firmami drukarskimi. Usługi promocji dla biznesu i klientów indywidualnych świadczone są w ramach działalności gospodarczej sieci partnerów każdego z franczyzobiorców MBE, poprzez Punkt obsługi lub poza nim ("farming"). Każdy partner franczyzowy jest umownie zobowiązany do wykonywania wspomnianych usług. Mail Boxes Etc. i MBE stanowią zarejestrowane znaki towarowe używane za wyłączną zgodą MBE Wordwide S.p.A (wszelkie prawa do znaków towarowych są zastrzeżone). Usługi oferowane przez poszczególne punkty obsługi MBE mogą się różnić w zależności od lokalizacji. Materiały dostępne na tej stronie internetowej, zawarte tutaj informacje oraz wszelkie inne odpowiednie powiązane dane, nie podlegają w żaden sposób kopiowaniu, rozpowszechnianiu, modyfikowaniu, odtwarzaniu, powielaniu, pobieraniu lub udostępnianiu podmiotom trzecim, bez uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej. Nie odpowiadamy za nieuprawnione użycie lub wykorzystanie materiałów udostępnionych na tej stronie internetowej, jak również informacji lub danych tutaj zawartych.
MBE Poland Sp. z o.o.. • ul.Domaniewska 39A • 02-672 Warszawa • KRS: 0000470144 • NIP: PL5252560416 • REGON: 146805288 • Tel. +48 22 208 29 75 • biuro@mbe.pl