Dlatego w celu zapewnienia efektywnego przepływu pracy, konieczne jest właściwe zorganizowanie logistyki i wysyłek na nowy rok oraz odpowiednie zarządzanie magazynem w celu realizacji zamówień, tak aby zoptymalizować wszystkie przepływy w łańcuchu dostaw.
5 wskazówek jak
zaplanować logistykę i wysyłki na koniec roku
Od magazynowania po inwentaryzację towarów, właściwe planowanie działań logistycznych i transportowych jest niezbędne, aby w odpowiednim czasie odpowiedzieć na potrzeby klientów i zaoferować rozwiązania dostosowane do ich potrzeb. Kluczowe staje się wypracowanie elastycznego i wielokierunkowego podejścia pozwalającego na uzyskanie konkurencyjności na rynku, zwłaszcza w sektorze handlu, w którym istnieje potrzeba coraz większej integracji pomiędzy działaniami online i offline.
Posiadanie dobrze zdefiniowanego i ustrukturyzowanego planu
operacyjnego jest z pewnością najlepszym sposobem na osiągnięcie celów biznesowych
i spełnienie oczekiwań partnerów: według Harvard Business Review, 67% strategii
biznesowych kończy się niepowodzeniem z powodu złych operacji i nieskutecznego
planowania logistyki, dwóch elementów, które utrudniają rozwój firmy, przy
braku długoterminowych celów i środków do ich osiągnięcia. Z kolei 77% firm,
które uzyskują dobre wyniki, przekłada swoją strategię na operacje i zajmuje
się monitorowaniem wydajności w czasie, porzucając przestarzałe i nieefektywne
standardy organizacyjne, aby przyjąć nowe procesy i coraz doskonalsze
technologie.
Oto 5 wskazówek, które pomogą Ci uprościć procesy związane z
wysyłką i logistyką, czyniąc je oszczędniejszymi i bardziej efektywnymi, co
pozwoli zmierzyć się z wyzwaniami i możliwościami w 2023 roku.
Automatyzacja procesów. Automatyzacja procesów i przepływu jest najlepszym sposobem
na zminimalizowanie błędów w zarządzaniu zamówieniami i towarami w magazynie,
poprawiając wydajność pracy. Oprogramowanie do zarządzania magazynem to
najbardziej odpowiednie narzędzia do optymalizacji wszystkich operacji i
przyspieszenia najważniejszych etapów łańcucha dostaw, od realizacji zamówień
po zarządzanie zapasami i przechowywanie towarów.
Zautomatyzowane procesy pozwalają szybko zidentyfikować
wszelkie problemy związane z zapasami lub dostawami, co pomaga poprawić
wydajność i jakość planowania logistyki. Właściwe planowanie na koniec roku
będzie więc musiało wykorzystać dane i narzędzia cyfryzacji logistyki, aby
przeprojektować operacje łańcucha dostaw według oszczędniejszej koncepcji i
lepiej zarządzać zmianami popytu.
Uwzględnienie szczytowych faz zamówień. Dobre planowanie końca roku wymaga dokładnej analizy różnych
szczytowych faz zamówień: w tym kontekście niezbędne staje się uwzględnienie
świąt krajowych i międzynarodowych, które mają wpływ na produkcję i czas
dostawy, w zależności od różnych okresów roku i kraju. Mało tego: przewidywanie
sezonowego popytu, analiza danych historycznych dotyczących sprzedaży, pozwoli
obliczyć wystarczające zapasy, aby pokryć wymagania klientów i zagwarantować
prawidłowe zaopatrzenie nawet w szczytowych fazach zamówień. W przypadku świąt
należy również wziąć pod uwagę, że czas dostawy będzie dłuższy i będzie miał
wpływ nie tylko na producentów, ale również na dostawców i partnerów zewnętrznych:
przewidywanie wszelkich opóźnień i szybkie informowanie o nich klientów
przyczyni się do ich zadowolenia i lojalności.
Dywersyfikacja sieci dostawców. Dla prawidłowego zaplanowania logistyki ważne jest, aby
polegać na różnych partnerach, biorąc pod uwagę lokalizację, koszty, czasy, a
przede wszystkim rodzaj dostarczanych towarów. Dywersyfikacja sieci dostawców
to najlepszy sposób na zmniejszenie niedogodności i zwiększenie efektywności
łańcucha dostaw.
Planowanie zrównoważonych długoterminowych działań. Planowanie biznesowe na koniec roku wymaga opracowania
modeli, które wspierają również zrównoważony rozwój środowiska. Konieczne jest zatem
przewidzenie skutków Twoich działań na łańcuch dostaw oraz rozważenie
zastosowania opakowań przyjaznych dla środowiska.
Właściwie zarządzanie zapasami. Obliczanie stanów zapasów i śledzenie ich w czasie
rzeczywistym, aby zapobiec ich wyczerpaniu w szczycie sezonu, to najlepszy
sposób na optymalizację procesu realizacji zamówień i wysyłek w perspektywie
nowego roku.
Jest to szczególnie skuteczne rozwiązanie pozwalające
uniknąć przerw w dostawach i zagwarantować jakość usług pozwalającą na
zwiększenie poziomu zadowolenia klientów.
W stale zmieniającym się środowisku, planowanie każdej fazy z punktu widzenia logistyki i wysyłki może pomóc w redukcji czasu i kosztów, pozwalając firmie na opracowanie najlepszych strategii rozwoju biznesu.
Jednakże, gdy nie jesteś przygotowany na zmiany narzucone przez
rynek i szczyty popytu, outsourcing operacji logistycznych i spedycyjnych w
Twojej firmie może być często najlepszym rozwiązaniem poprawiającym
efektywność.
MBE wspiera firmy we wszystkich fazach, umożliwiając im utrzymanie
kontroli nad wszystkimi procesami łańcucha dostaw nawet podczas szczytów sezonowych:
rozwiązania logistyczne MBE pozwalają zoptymalizować każdy proces, od
magazynowania towarów po zarządzanie zamówieniami, oferując dostosowane do
potrzeb usługi automatyzacji wysyłek, ułatwiając gromadzenie i pakowanie
towarów oraz przyspieszając procesy magazynowe.