Dla wielu firm z sektora handlowego, zarówno online, jak i offline, okres świąteczny to najważniejsze wydarzenie w roku, okazja do zwiększenia sprzedaży, pozyskania nowych klientów i zdobycia większego udziału w rynku.

Dla firm prowadzących sprzedaż internetową ten długo oczekiwany okres może stanowić kluczowy moment, który może nadwyrężyć strukturę i organizację ich firmy, zmuszonej do poradzenia sobie z większym ruchem, prośbami klientów i szczytami zamówień w miesiącach poprzedzających święta.

Logistyka jest ważnym elementem, który należy rozważyć, aby lepiej sprostać temu trudnemu okresowi i przekształcić wyzwania w możliwości: istotne jest, aby etapy związane z zarządzaniem zamówieniami, przepływem towarów, stanem zapasów w magazynie i ewentualnymi zwrotami były szybkie i wydajne, zintegrowane z innymi obszarami działalności i, jeśli to możliwe, zautomatyzowane. Zapoznajmy się wspólnie z kilkoma wskazówkami, które pozwolą lepiej zarządzać logistyką Twojego sklepu internetowego w okresie świątecznym.


36% ankietowanych już w maju wiedziało, jakie prezenty zamierza kupić.

Ponad 50% respondentów nastawia się na świąteczne zakupy w okresie od listopada do grudnia.

Logistyka i Boże Narodzenie: krytyczne kwestie, którymi należy się zająć

Międzynarodowe badanie Ipsos dotyczące zwyczajów konsumenckich wykazało, że ponad 50% respondentów koncentruje się na świątecznych zakupach w okresie od listopada do grudnia. Takie dane statystyczne są przydatne do wyjaśnienia, jak logistyka jest poddawana próbie w ostatnich miesiącach roku. Na jakie krytyczne aspekty należy jednak zwrócić uwagę? Przyjrzyjmy się im wspólnie:

Wzrost zamówień. Szczytowy wzrost sprzedaży może utrudnić zarządzanie magazynem i stworzyć istotne problemy, takie jak trudności w zarządzaniu stanami magazynowymi i zaopatrzeniem w dostarczane towary, opóźnienia w realizacji zamówień i wysyłek.

Pakowanie. Pakowanie towarów przeznaczonych do wysyłki to bardzo ważny  aspekt, który wymaga czasu i staranności: praca pod presją większą niż ta, do której jest się przyzwyczajonym, może skutkować niedokładnym i mało bezpiecznym pakowaniem, które może narazić produkty na uszkodzenie podczas transportu, generując problemy i niezadowolenie klientów.

Logistyka zwrotów. Im wyższy procent konwersji, tym większe prawdopodobieństwo otrzymania zwrotu. Jeśli nie zarządza się tym odpowiednio i szybko, jest to aspekt, który może mieć negatywny wpływ na zapasy i stan magazynu.


Jak dostosować logistykę do świątecznych zakupów

Według badania przeprowadzonego przez Google wśród konsumentów z Europy i Ameryki Północnej, dotyczącego zwyczajów zakupowych przez internet na Boże Narodzenie, 36% respondentów stwierdza, że już w maju ma konkretne pomysły na prezenty do kupienia, natomiast jedna trzecia osób, które kupują prezenty online, robi to z dużym wyprzedzeniem przed świętami. To zjawisko, które z roku na rok się rozszerza, znane jest obecnie jako "Efekt Oczekiwania". Dlatego ważne jest, aby nie dać się zaskoczyć wzrostowi sprzedaży i z wyprzedzeniem dostosować swoją logistykę do ilości zamówień. Oto główne aspekty, których nie należy pomijać, aby zagwarantować wydajność przy zachowaniu wysokich standardów i konkurencyjności.

Optymalizacja zarządzania magazynem. Dla sprawnej logistyki w okresie zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia wymagane jest odpowiednie zarządzanie zapasami i obsługą towarów w magazynie. Wzrost popytu, jaki notuje się w tym okresie roku, stanowi ważną okazję do maksymalizacji zysków, ale wymaga posiadania większej niż zwykle ilości dostępnych produktów (magazynowania). Potrzebna jest zatem rozbudowana i funkcjonalna infrastruktura wspierająca, odpowiednio przeszkolony personel, odpowiednie narzędzia do kontroli towarów w magazynie wychodzącym oraz do  ewentualnych zwrotów. Jednym z rozwiązań może być outsourcing obsługi polegający na zleceniu tych działań wyspecjalizowanej firmie, która jest w stanie zaoferować nie tylko magazyn odpowiedni dla Twoich towarów, ale także oprogramowanie zdolne do optymalizacji procesów związanych z kompletacją i organizacją magazynu we wszystkich jego aspektach, co pozwoli Ci przeznaczyć cenne zasoby na inne zadania.

Automatyzacja przygotowania zamówień. Aby skutecznie zarządzać szczytem związanym z zakupami świątecznymi, potrzebna jest sprawna, elastyczna i szybka logistyka. Musisz być w stanie dostosować się do potrzeb chwili i szybko poradzić sobie z przygotowaniem i wysyłką przedmiotów zakupionych przez klientów. W tej kwestii fundamentalne stają się przesyłki ekspresowym kurierem. Są one szczególnie pożądane blisko świąt i oznaczają konieczność interwencji przy szybkich cyklach obsługi, od przygotowania paczki do jej dostarczenia. Wykorzystanie oprogramowania bezpośrednio połączonego z systemem sklepu internetowego stanowi skuteczny sposób na szybką realizację zamówienia, np. automatyczne generowanie danych dotyczących kodu śledzenia, etykiet wysyłkowych dla pojedynczych lub wielu paczek.

Dostosowanie opakowania. Część pozytywnych odczuć, jakie towarzyszą otrzymaniu prezentu lub zamówienia, stanowi opakowanie. Osoby kupujące prezenty świąteczne w sieci zwracają więc uwagę na oferty sklepów internetowych, które dają możliwość wyboru opakowania, które jest nie tylko bezpieczne, ale i spersonalizowane. Jednym z rozwiązań pozwalających na utrzymanie wysokiego poziomu obsługi jest postawienie na ekspertów w branży, którzy dobiorą najlepsze opakowanie do rodzaju towaru i zaproponują możliwości mogące sprawić, że rozpakowywanie będzie naprawdę wyjątkową chwilą.


MBE jest wsparciem dla firm w zarządzaniu logistyką w okresie świąt Bożego Narodzenia i szczytów sezonowych, oferując rozwiązania dostosowane do potrzeb, od magazynowania po pakowanie, od wysyłki zamówień po logistykę zwrotów. Skontaktuj się ze swoim Centrum MBE, wybierz odpowiednie dla Ciebie rozwiązania, aby zaoszczędzić czas i zasoby, które możesz poświęcić na rozwój swojego sklepu.

Zapisz się do newslettera by zawsze być na bież...
Powiązane wpisy
Ostatnie wpisy w tej kategorii Łańcuch dostaw


Mail Boxes Etc./Punkty obsługi MBE są prowadzone na własny rachunek i ryzyko przez niezależnych operatorów - franczyzobiorców, którzy działają na mocy umowy franczyzowej pod marką MBE. Za pośrednictwem swojej sieci franczyzobiorców, Mail Boxes Etc. świadczy usługi dla firm i osób prywatnych. Logistyka i usługi kurierskie stanowią główny przedmiot działaności MBE - które MBE realizuje na rzecz franczyzobiorców poprzez umowy zawarte z głównymi krajowymi i międzynarodowymi firmami kurierskimi - wraz innymi usługami graficznymi i poligraficznymi - realizowanymi bezpośrednio lub na podstawie umów zawartych z dużymi firmami drukarskimi. Usługi promocji dla biznesu i klientów indywidualnych świadczone są w ramach działalności gospodarczej sieci partnerów każdego z franczyzobiorców MBE, poprzez Punkt obsługi lub poza nim ("farming"). Każdy partner franczyzowy jest umownie zobowiązany do wykonywania wspomnianych usług. Mail Boxes Etc. i MBE stanowią zarejestrowane znaki towarowe używane za wyłączną zgodą MBE Wordwide S.p.A (wszelkie prawa do znaków towarowych są zastrzeżone). Usługi oferowane przez poszczególne punkty obsługi MBE mogą się różnić w zależności od lokalizacji. Materiały dostępne na tej stronie internetowej, zawarte tutaj informacje oraz wszelkie inne odpowiednie powiązane dane, nie podlegają w żaden sposób kopiowaniu, rozpowszechnianiu, modyfikowaniu, odtwarzaniu, powielaniu, pobieraniu lub udostępnianiu podmiotom trzecim, bez uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej. Nie odpowiadamy za nieuprawnione użycie lub wykorzystanie materiałów udostępnionych na tej stronie internetowej, jak również informacji lub danych tutaj zawartych.
MBE Poland Sp. z o.o.. • ul.Domaniewska 39A • 02-672 Warszawa • KRS: 0000470144 • NIP: PL5252560416 • REGON: 146805288 • Tel. +48 22 208 29 75 • biuro@mbe.pl